Показать меню
Jaunumi

02 окт 14:15LV / autoceļš.lv ziņas

Kāpēc riepas ir melnas?

Riepas ir melnas, jo ražošanas procesā sastāvdaļas maina krāsu. Agrāk varēja nopirkt riepas baltā, sarkanā u.c. krāsās, taču mūsdienās tas nav populāri. 


Atbilde varētu Jūs pārsteigt: Tas izskaidrojams ar galveno sastāvdaļu, kas ievērojami uzlabo riepu efektivitāti un vispārējo izturību. Riepas un riteņi ir kā modes aksesuāri uz transportlīdzekļa. Saskaņā ar Tiešsaistes etimoloģijas vārdnīcu vārds "riepa" ir saīsināta vārda "apģērbs" forma.  

 

Mainoties laikiem, tendencēm un gaumei, mainās arī riepu un riteņu izskats. Riepas 19. gadsimtā bija no cietas gumijas, tagad tās ir ar gaisu pildītas radiālās riepas. Pirms simts gadiem riepas bija baltas. Mūsdienās lielākā daļa uz ceļiem redzamo riepu ir melnas. Piemēram, ziemas riepu priekšrocības nav izskaidrojamas krāsā, bet gan to īpašībās. 

 

Vai riepas ir dabiski melnas? Nē. Dabiskais kaučuks, kas ir viena no galvenajām riepu sastāvdaļām, ir balts, pienains latekss. Pirmās masveidā ražotās piepūšamās automašīnu, velosipēdu un motociklu riepas bija baltas, taču tās nebija izturīgas. 

 

Mūsdienās modernās riepas ražošanā izmanto līdz pat 200 sastāvdaļām. Galvenā no tām ir rafinēti sodrēji, kas ir ogļu un naftas nepilnīgas sadegšanas blakusprodukts. 

 

Riepu ražotāji atklāja, ka, pievienojot dabīgajam lateksa sastāvam sodrējus, poliesteru, metālu un citus sintētiskos kaučuka savienojumus, riepas darbojas labāk un kalpo ilgāk. Oglekļa sodrēji ne tikai ievērojami palielina riepu nobraukumu un ilgmūžību, bet arī: 

· Aizsargā riepas no sausās puves. 

· Uzlabo vadāmību, stabilitāti, bremzēšanu un degvielas ekonomiju. 

· Ātri novada siltumu no riepas serdeņa un protektoriem, palielinot kalpošanas ilgumu. 

· Izvada statisko elektrību. Mūsdienu transportlīdzekļos, kas pārpildīti ar ļoti jutīgu elektroniku, statiskā elektrība var ātri sabojāt dārgas elektroniskās ierīces. 

· Ļauj riepām vieglāk saglabāt tīrību un spīdumu. 

 

Kāpēc riepas nav pieejamas citās krāsās?

 

Agrāk tās bija. Bet cilvēki tās nepirka. Oranžās, zilās, dzeltenās un zaļās riepas darbojās tāpat kā to melnās riepas un atbilda visiem standartiem attiecībā uz ceļu satiksmes drošību un veiktspēju. Taču tās nekad nekļuva populāras. 

 

Citi riepu ražotāji pārdeva riepas ar krāsainiem protektoriem. Saskaņā ar Michelin, BFGoodrich mātesuzņēmuma BFGoodrich, datiem pagājušā gadsimta 50. gados Michelin ražoja dažādu krāsu riepas, lai tās atbilstu Jūsu automašīnai. Tādējādi autovadītāji varēja mainīt riepas, lai tās atbilstu viņu krāšņajam vakara tērpam. 

 

Goodyear ražoja arī riepas no caurspīdīga materiāla ar gaismiņām iekšpusē! Taču neviena no tām nebija hits. Tāpat kā baltās riepas, arī krāsainās riepas ātri vien kļuva netīras. Tās bija arī dārgas. Cilvēki nevēlējās tērēt papildu naudu par kaut ko, kas ilgi nedarbosies. 

 

Mūsdienās baltas riepas antīkiem transportlīdzekļiem ir viegli pieejamas. Tāpat arī platas baltas riepas, kas izgatavotas no oriģinālām veidnēm, lai nodrošinātu autentiskumu, atjaunojot klasiskos un kolekciju transportlīdzekļus. 

 

Var atrast riepas ar baltiem burtiem, šaurām baltām sieniņām un plānām sarkanām svītrām sānu malās, kas paredzētas individuālam lietojumam. Pirelli ražo riepas īpaši augstas klases transportlīdzekļiem ar dažādu krāsu sānu malām, uzrakstiem un svītrām, izmantojot līdzīgus savienojumus un ražošanas procesus kā F1 sacīkšu automobiļu riepām. 

 

Sarkani un dzelteni punkti uz riepām

 

Ja Jums nesen ir uzstādītas jaunas riepas, sarkani un dzelteni krāsas punkti uz sānu malas ir pilnīgi normāla parādība. Vai šie sarkanie un dzeltenie krāsas punkti uz riepām nozīmē, ka riepas ir izpārdošanā? Vai ar riepām, kas marķētas ar šiem punktiem, ir kaut kas nepareizs?  

 

Nē. Tā kā ir gandrīz neiespējami izgatavot perfekti sabalansētu, perfekti apaļu riepu, ražotāji ar šiem krāsas punktiem identificē jebkādus pārkāpumus. Šie punkti palīdz servisa speciālistiem pareizi uzstādīt un līdzsvarot riepu. Pareizi sabalansētas riepas un riteņi ir ļoti svarīgi braukšanas komfortam un drošībai, un šie krāsas punkti palīdz to nodrošināt.  

 

· Dzeltenie punkti norāda vietu, kur riepa sver vismazāk - vieglāko riepas punktu. Dzeltenajam punktam jābūt novietotam tieši blakus ventīlim, kas ir smagākais riteņa punkts. 

 

· Sarkanie punkti norāda, kur riepa ir visplakanākā - zemākais riepas punkts. Sarkanajam punktam jāatrodas tieši pretī riteņa augstākajam punktam, kas parasti ir apzīmēts ar krāsainu punktu vai iegriezumu uz riteņa. 

 

Ja riepai ir dzeltens un sarkans punkts, balansējot riepu, priekšroka tiek dota sarkanajam punktam. 

 

Kāpēc šie punkti riepās ir svarīgi?

 

Dzeltenie un sarkanie punkti norāda uz riepas svara, konstrukcijas un uzbūves neatbilstībām, kas var izraisīt vibrāciju riepas griešanās laikā. Vibrējošas, nesabalansētas riepas cita starpā var negatīvi ietekmēt braukšanas kvalitāti, degvielas ekonomiju un bremzēšanas efektivitāti. Vibrējošs riepas/riteņa mezgls apgrūtina transportlīdzekļa vadību, īpaši pie liela ātruma, un var palielināt bremzēšanas ceļu. 

 

Šūpojoša riepa/ritenis zaudē pilnīgu kontaktu ar ceļa virsmu, radot mazāku berzi bremzēšanas laikā. Paturiet prātā, ka riepas daļa, kas faktiski pieskaras ceļam, ko sauc par kontakta laukumu vai pēdas nospiedumu, nav daudz lielāka par Jūsu plaukstu. 

скачать dle 11.1смотреть фильмы бесплатно
Pievienot komentāru
Ваше Имя:
Ваш E-Mail:
Код:
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Введите код: