Nekautrējies jautāt, iegādājoties lietotas vai mazlietotas automašīnas
Tiem, kas tikko ieguvuši tiesības, mērķi neapstājas, un ir jāmeklē sava personīgā automašīna. Pandēmijas laikā tas ir īpaši aktuāli. Kurš gan nevēlas atpūsties kaut kur citur, tikai ne mājās? Lieliska brīvdiena var izdoties arī bez milzīgiem tēriņiem - ja ir personīgā automašīna, var aizbraukt kaut vai vienkārši uz jūru vai kādu citu vietu ar lielisku skatu, paņemt līdzi ko ēdamu, pamakšķerēt vai vienkārši doties pastaigā svaigā gaisā. Visi, kas kaut reizi dzīvē ir kaut kur braukuši, zina, ka laiks ceļā ir daļa no brīvdienas baudīšanas.
Idejas ir skaistas, tomēr vai ikviens, kas tikko ieguvis autovadītāja apliecību, ir tik finansiāli nodrošināts, lai tūlīt pirktu jaunāko leksus modeli? Deguns nav jānokar, jo mazlietotas,lietotas automašīnas tirgū pieejamas par daudz draudzīgāku cenu. Tas nebūt nav tas sliktākais variants pirmajai mašīnai. Iegūt tiesības ir viena lieta, taču prasme labi braukt nāk tikai vēlāk, kad ir iegūta lielāka pieredze, kuru var iegūt tikai un vienīgi braucot pēc iespējas biežāk.
Kas ir jāņem vērā, pērkot lietotu auto?
Kamēr vēl esi jauns, visu gribas pēc iespējas ātrāk un krāšņāk. Tieši šādi faktori var vedināt uz visnepareizāko lietotas automašīnas pirkumu. Lietoti auto bieži vien ir ļoti labs peļņas avots izsmalcinātiem krāpniekiem. Šādi biznesmeņi nereti ieved lietotus auto no Vācijas vai kādas citas zemes, kur tie ir norakstīti pat metāllūžņos. Visbiežāk tās ir smagās avārijās cietušas automašīnas. Šādām automašīnām visbiežāk ir zemi nobraukuma rādījumi, uz kā pircēji nereti uzķeras.
Taču profesionāļi saka, ka nobraukums nemaz nav tas svarīgākais rādītājs, pēc kā vērtēt, vai lietotais auto kalpos vēl ilgi un laimīgi. Arī kārtīga darba auto nobraukums var būt kaut vai 300 000, taču tā vēl var kalpot pieklājīgu mūžu, ja vien ir izpildīts galvenais priekšnosacījums - saimnieks par to ir pienācīgi rūpējies. Regulāra eļļu un riepu nomaiņa, izvairšanās no grūti izbraucamiem ceļiem, mašīnas turēšana garāžā ir tikai daži priekšnoteikumi, lai tā ilgi dzīvotu.
Tātad atceramies - lietotas automašīnas nobraukums nav pirmais un svarīgākais rādītājs, lai noteiktu, vai mašīnas kalpos vēl ilgi vai nē. Vispirms būtu jāuzzina, kas ir bijuši tās iepriekšējie īpašnieki. Lietotu auto parka pārdevējs lielākajā skaitā gadījumu mēģinās jums iestāstīt, ka no Vācijas atvestā BMW īpašnieks ir bijis sirms onkulis, kas ar to vizinājies tikai brīvdienās, lai apciemotu radiniekus, lai gan patiesībā varbūt šī ātrā dzinēja auto sava iedzērušā šofera dēļ iepriekš cietis avārijā.
Otrkārt, ārēji pārspīlēti nospodrināts auto arī var būt aizdomīgs. Ja iepriekšējais īpašnieks patiesi vēlējies iegādāties cita modeļa auto, vai gan viņš būtu ieguldījis līdzekļus, lai atjaunotu veco? Ja tā ir Latvijā reģistrēta automašīna, pateicoties CSDD resursiem, ir iespējams noskaidrot, vai konkrētais lietotais auto iepriekš nav cietis avārijā, par kuru pārdevējs nebūt nav tiecies izstāstīt.
Vēl daži padomi, kā pārbaudīt, vai pārdevējs Jums nemelo
Noteikti ejiet iegādāties mašīnu kopā ar vēl kādu! Automašīnas pirkums, protams, ir milzīgs prieks un varbūt sen izsapņots sapnis, tāpēc jo īpaši svarīgi sev blakus turēt cilvēku, kas palīdzēs uz pirkumu skatīties ar daudz racionālākām acīm. Ja viņš nav ar automašīnām uz ‘’tu’’, tad izstāstiet viņam šos paņēmienus, kurus Jūs savā satraukumā varat piemirst:
- Pārbaudiet, vai 5-6 gadus mazlietotam auto ir kādas skrambiņas vai rūsas punktiņi uz priekšējā kaputa vai citās vietās. Šādi punktiņi ir normāla, ierasta parādība, ja mašīna ir lietota vairākus gadus. Taču, ja šāda vecuma auto krāsa būs perfekta, tad ir skaidrs, ka tā tikusi pārkrāsota. Ja pārdevējs meģina iestāstīt, ka tā nav taisnība, neticiet un dodieties uz citu vietu! Ja mazlietotais auto ir pārkrāsots, Jums tikai jānoskaidro, kāpēc. Varbūt ir bijusi kāda maza skrambiņa, kuru apdrošinātājfirmas cenšas kliedēt, pārkrāsojot ja ne visu auto, tad vismaz visu virsmu - vai tās būtu durvis vai priekšējais bamperis;
- Pārbaudiet mašīnas durvis - paviriniet, paskatieties, cik viegli vai grūti tās veras, vai nekrīt ārā;
- Pārbaudiet arī spoguļus - vai tie viegli salokāmi uz priekšu un atpakaļ;
- Atveriet motora pārsegu - pārbaudiet, cik viegli tas veras, pārbaudiet iekšējās skrūves - vai nav redzamas pēdas, ka tās tikušas pārskrūvētas. Ja tā - atkal jautājiet kāpēc. Pārbaudiet, vai neviena no detaļām neļodzās vai nekrīt ārā - tostarp pārbaudiet arī priekšējos lukturus.
- Bez šaubām pārbaudiet arī stūres, pedāļu un ātrumkārbas darbību. Iedarbiniet automašīnu un pārbaudiet, kā ir ar to braukt. Vislabāk to darīt ziemā no agra rīta, jo tad ir lielākais risks, ka auto savu nolietojumu parādīs “vislabāk” - ja to iedarbināt nevar, tad padomājiet, vai Jūs ar to gribētu cīnīties katru aukstu ziemas darbadienas rītu vai nē.
Nekautrējieties pārbaudīt pilnīgi visu, jo atcerēsimies, ka arī lietotas vai mazlietotas automašīnas pirkums ir pamatīgs ieguldījums, ar kuru riskēt nevajadzētu. Pārbaudiet, vai neviena detaļa neļodzās vai nekrīt ārā. Ja kaut kas ne tā - uzreiz jautājiet pārdevējam - kāpēc.
Turklāt neviens Jūs nedrīkst uzskatīt par augstprātīgu, ja pirms automašīnas iegādes aizvedīsiet to apskatīt kādam profesionālim. Jāsaprot, ka šeit nepietiks ar kaimiņu Jura automašīnu kaislību. Nereti tikai pieredzējis auto profesionālis spēs mazlietotu auto atšķirt no gandrīz vai nolietota. Vislabāk pārbaudīt auto stāvokli palīdzēs auto diagnostika, kuras laikā tiks veikta gan vizuāla apskate, gan auto saslēgšana ar datoru. Tas ne vien ļaus uzzināt par esošiem bojājumiem, bet arī iegūt priekšstatu, cik ilgi vēl auto kalpos nākotnē. Ja pārdevējs Jums šādu iespēju atsaka, tad varat būt pārliecināts - šis skaisti uzspodrinātais, lietotais auto iepriekš cietis daudz vairāk nekā tas ir izstāstīts.
Lietoti auto plašā izvēlē pieejami internetā sludinājumu portālā dalder.lv. Gūstiet pirmo iespaidu, aplūkojiet automašīnas specifikāciju un sazinieties ar pārdevēju kaut vai čata veidā turpat portālā!